IB предмети в „Меридиан 22“
Група 1
Изучаване на език и литература (Studies in language and literature)
Група 2
Овладяване на чужди езици (Language acquisition)
Група 3
Човек и общество (Individuals and societies)
Група 4
Експериментални науки (Sciences)
Група 5
Математика (Mathematics)
Група 6
Изкуства/ избираем предмет (Arts/ Еlectives)
От посочените предметни групи „Меридиан 22" предлага следните IB предмети, които могат да се изучават на стандартно и на високо ниво:
Група 1: Изучаване на език и литература (Studies in language and literature)
Език А: литература на български език
Курсът е предвиден за ученици, за които българският език е роден или го владеят на ниво, близко до това на носителите на езика. Той е организиран в три области на изследване и седем основни концепции и се фокусира върху изучаването на литературни произведения. Трите области на изследване допринасят за задълбочено изучаване на творби от различни култури, литературни жанрове и периоди и откриване на връзки между тях. Учениците се научават да оценяват литературата като изкуство, да формират отношение и изразяват собствено мнение по различни аспекти чрез средствата на литературния анализ, в писмена и устна комуникация. Курсът има няколко основни цели:
- да помогне на учениците да възприемат и разбират дадена творба като продукт на определен културно-исторически контекст, който оказва своето влияние върху нея.
- да развие у учениците умения за интерпретация, анализ и оценка.
- да насърчи чрез изучаването на литературни творби разбиране за различието в гледните точки на хора от различни епохи и култури и как тези гледни точки изграждат смисъла на творбата.
- да формира разбиране за техниките на литературната критика.
- да развие у младите хора вкус и дълготраен интерес към литературата и езика.
- За чуждестранни ученици се организира самостоятелна подготовка по предмета и на други езици.
Група 2: Овладяване на чужди езици (Language acquisition)
Език Б: английски език (Language B - English)
Английски език Б е курс за ученици, които вече имат познания по езика. Те допълнително развиват способността си да общуват, като надграждат изучаването на езика чрез работа с различни теми и текстове, познати и непознати. Фокусът е върху пет теми: идентичност, човешкият опит, човешката изобретателност, социална организация и споделянето на планетата. Целите на курса са:
- развиване на интернационално мислене чрез изучаване на езици, култури, идеи и проблеми от глобално значение.
- да подготви учениците да комуникират на езика в разнообразни контексти и с разнообразни цели.
- чрез изучаването на текстове и чрез социална интеракция да насърчи отношение и оценка на разнообразни перспективи на хора от различни култури.
- разбиране на взаимоотношенията между езиците и културите, с които те са свързани.
- изграждане на отношение за важността на езика във връзка с другите области на знанието.
- чрез изучаване на езика и изследователски дейности да формира у учениците интелектуално израстване, критическо и креативно мислене.
- да даде на учениците база за по-нататъшно учене, възможности за работа и удоволствие чрез употребата на езика.
- да развие любознателност, креативност и удоволствие от изучаване на езици през целия живот.
Език за начинаещи (language ab initio)
Испански и немски език
Езиковият курс за начинаещи (ab initio) е предназначен за ученици, които имат ограничени или нямат никакви познания по езика. Така не само могат да започнат изучаването на втори чужд език в училище, но и да се запознаят с културата на страните, в които се говори съответният език чрез различни теми и текстове. Учебната програма по езика ab initio е организирана в пет предписани теми: идентичност, човешкият опит, човешката изобретателност, социална организация и споделяне на планетата. Към всяка от темите са предвидени четири подтеми, така общо 20 теми трябва да бъдат разгледани в езиковия курс ab initio. Курсът се изучава единствено на SL.
Целите на езиковия курс за начинаещи са идентични с целите на обучението по предметите в група 2 – да се насърчат учениците да усъвършенстват уменията си да се изразяват писмено и устно, като са съобразени с началното ниво на изучаване на езика.
Група 3: Човек и общество (Individuals and societies)
Икономика
Икономиката е вълнуващ и динамичен предмет, който позволява на учениците да разберат сложността и взаимозависимостта на икономическите процеси в един непрестанно променящ се свят. В основата на икономическата теория е проблемът с недостига, поради който трябва да се правят избори. Курсът по икономика използва икономически теории, модели и ключови концепции за изследване на начините, по които се правят тези избори: на ниво производители и потребители на отделните пазари (микроикономика); на ниво правителство и национални икономики (макроикономика); и на международно ниво, където държавите стават все повече взаимозависими (глобална икономика).
Целите на курса по икономика на DP са да даде възможност на учениците да:
- развият способности за критично разбиране на набор от икономически теории, модели, идеи и инструменти в областта на микроикономиката, макроикономиката и глобалната икономика.
- прилагат икономически теории, модели, идеи и инструменти и анализират икономически данни за разбиране и ангажиране с икономически проблеми от реалния свят и проблеми, пред които са изправени хората и обществата.
- развият концептуално разбиране за икономическите избори, взаимодействия, предизвикателства и последствия от вземане на икономически решения от страна на индивидите и обществата.
Група 4: Експериментални науки (Sciences)
Биология
Като една от трите природни науки в Дипломната програма на IB, биологията се занимава основно с изучаването на живота и живите системи.
В изучаването на DP биология учениците изследват живите системи чрез обединяващи теми и концептуални рамки, което им помага да разберат и осмислят живия свят около себе си. Изследват се взаимодействията между различни нива на биологична организация, от молекули и клетки до екосистемите и биосферата. Неразделна част от опита на учениците е обучението, което се осъществява чрез научно изследване. Чрез експерименталната работа се предоставят на учениците възможности да задават въпроси, да провеждат експерименти, да събират и анализират данни, да работят в екип и да отразяват, оценяват и съобщават своите открития. Курсът има за цел да даде възможност на учениците да:
- придобиват и прилагат набор от знания, методи, инструменти и техники, които характеризират науката.
- развиват способността да анализират, оценяват и синтезират научна информация и твърдения.
- проектират и моделират решения на местни и глобални проблеми в научен контекст.
- развият преценка за възможностите и ограниченията на науката.
- развиват технологични умения в научен контекст.
- да разберат етичното, екологичното, икономическото, културното и социалното въздействие на науката.
Химия
Като една от трите природни науки в Дипломната програма на IB химията помага да се обясни материята на микроскопично ниво, да се предвиди и контролира поведението на материята и на макроскопично ниво. Предметът набляга на разработване на представителни модели и обяснителни теории, като и двете разчитат в голяма степен на творческото, но и на рационалното мислене. DP химия дава възможност на учениците да се ангажират конструктивно с актуални научни въпроси, да проучват научни факти в контекста на реалния свят. Те развиват разбирания, умения и техники, които могат да бъдат приложени в училището и извън него. Неразделна част от курса по химия е обучението, което се осъществява чрез научни изследвания както в класната стая, така и в лабораторията.
Курсът има за цел да даде възможност на учениците да:
- развиват концептуално разбиране, което позволява да се правят връзки между различни области на предмета и други DP науки.
- придобиват и прилагат набор от знания, методи, инструменти и техники, които характеризират науката.
- развиват способността да анализират, оценяват и синтезират научна информация и твърдения.
- проектират и моделират решения на местни и глобални проблеми в научен контекст.
- развият преценка за възможностите и ограниченията на науката.
- развиват технологични умения в научен контекст.
- развиват осъзнаване на етичното, екологичното, икономическото, културното и социалното въздействие на науката.
Група 5: Математика (Mathematics)
Математика
Тъй като отделните ученици имат различни нужди, интереси и способности, има четири различни курса в група 5: Математика. Всеки курс е предназначен да отговори на нуждите на определена група ученици. Следователно трябва да се обърне голямо внимание на избора на курса, който е най-подходящ за всеки отделен ученик. В „Меридиан 22“ предлагаме Mathematics SL: Анализ и подходи и Mathematics HL: Анализ и подходи.
Математика SL: Анализ и подходи
Курсът е предназначен за ученици, които вече имат знания за основни математически концепции и които притежават уменията, необходими за правилното прилагане на прости математически техники. Повечето от тези ученици ще се нуждаят от солидна математическа подготовка, докато се подготвят за бъдещо обучение по предмети като химия, икономика, психология, бизнес администрация.
Математика HL: Анализ и подходи
Този курс е предназначен за ученици с добра подготовка по математика, които са компетентни в редица аналитични и технически умения. По-голямата част от тези ученици се очаква да включат математиката като основен компонент на своето университетско обучение, или като отделен предмет, или в рамките на курсове като физика, инженерство и технологии. Други може да вземат този предмет, защото имат силен интерес към математиката и им харесва да се справят с нейните предизвикателства и да се занимават с нейните проблеми.
Фокусът е върху развиване на важни математически концепции по разбираем, последователен и строг начин, постигнат чрез внимателно балансиран подход. Учениците се насърчават да прилагат своите математически знания за решаване на абстрактни проблеми, както и такива, поставени в различни смислови контексти. Курсът по математика: анализ и подходи поставя силен акцент върху способността за конструиране, представяне и оценяване на правилни математически аргументи. Учениците също се насърчават да развиват необходимите умения и да продължават своето математическо израстване в друга учебна среда. Целите на всички курсове по математика в група 5 са да дадат възможност на учениците да:
- се наслаждават на математиката и да оценят елегантността и силата ѝ.
- развият разбиране за принципите и природата на математиката.
- общуват ясно и уверено в различни контексти.
- развият логическо, критично и творческо мислене, както и търпение и постоянство при решаване на проблеми.
- използват и усъвършенстват своите способности за абстракция и обобщение.
- оценят как развитието на технологиите и математиката са си повлияли взаимно.
- оценят моралните, социални и етични последици, произтичащи от работата на математиците и приложението на математиката.
- оценят международните измерения на математиката чрез осъзнаване на нейната универсалност, мултикултурните ѝ и исторически перспективи.
- оцени приноса на математиката към други дисциплини.
Ядро на програмата - задължителни елементи
Освен шестте предмета, в Дипломната програма са включени и три задължителни елемента, които обогатяват опита на учениците и поставят пред тях предизвикателството да прилагат своите знания и умения в реалния живот. Те представляват ядрото на Дипломната програма и са нейни основни изисквания.
Extended Essay
Това е съчинение от 4000 думи, което дава възможност на IB учениците да изследват тема от особен интерес по един от избраните от тях предмети. Чрез есето се подпомага изграждането на умения за изследователска работа и писане, интелектуални и творчески търсения, каквито се очакват от студентите в университета. Есето предоставя на учениците възможност да се занимават със собствено проучване по избрана от тях тема и под ръководството на супервайзор (учител в училището). Резултатът е структурирана писмена работа, в която идеите и откритията са представени мотивирано и последователно по подходящ за предмета или темата начин. Препоръчително е след завършването на есето, учениците да се явят пред ръководителя на кратък устен изпит – viva voce – за защита на работата.
ТОК – Теория на познанието
ТOK играе специална роля в IB програмата, тъй като предоставя възможност на учениците да разсъждават върху естеството на познанието и как знаем това, което твърдим, че знаем. Основният въпрос на ТОК е "Как знаем това?" Учениците биват насърчавани да разсъждават за това как по различните дисциплини се постига знание, какво е общото и различното между различните предмети. Гръбнакът на курса по TOK са дискусията и критическият анализ при разглеждането на въпроси като:
- Какво може да се приеме като доказателство за X?
- Кое е добро обяснение за предмет Y?
- Какво означава теория Z в реалния свят?
Чрез обсъждане на подобни въпроси учениците осъзнават по-добре своите лични и идеологически предположения, както и развиват разбиране за разнообразието и богатството на културни перспективи. Курсът по TOK се оценява чрез устно изложение и есе от 1600 думи. Изложението изисква учениците да създадат изложба от три предмета, която изследва как TOK се проявява в света около нас, докато есето се фокусира върху концептуален проблем в TOK.
ТОК е курс, който поставя много изисквания и предизвикателства пред учениците, но също така играе решаваща роля за ефективната им подготовка за сложния и бързо променящ се свят, с който те ще се сблъскат както при обучението си в Дипломната програма, така и след това.
Творчество, физическа активност, общественополезна дейност
Creativity, Activity, Service (CAS)
Програма, която стимулира учениците да участват в различни творчески прояви, спортни занимания и състезания, в дейности, подпомагащи социално слаби групи в обществото или в полза на училищната или местната общност. Творчество, физическа активност, общественополезна дейност (CAS) е „сърцето” на Дипломната програма. CAS дава възможност на учениците да осъществят профила на IB ученика реално на практика, да израснат като уникални хора и да видят своята роля по отношение на другите. CAS е организиран около три основни направления: творчество – изяви в изкуства и други таланти, които включват креативно мислене; физическа активност – физическо натоварване, което допринася за здравословния начин на живот и допълва академичната работа по програмата; общественополезна дейност – безвъзмездна и доброволна дейност в полза на общността, която допринася за обучението на учениците.
CAS допълва учебната програма по холистичен начин и дава възможност на учениците за свободна изява, съвместна работа, самоусъвършенстване и забавление. От учениците също така се изисква да участват в CAS проект, в който да покажат инициативност, постоянство и да развиват умения за екипна работа, решаване на проблеми и вземане на решения. Училището и учениците трябва да отдават на CAS същото значение, както на всеки друг елемент от Дипломната програма, и да осигурят достатъчно време за участие в CAS програмата. Успешното завършване на CAS е изискване за присъждане на IB дипломата. Макар и да не се оценяват формално, учениците разсъждават върху опита си по CAS и представят доказателства, че са постигнали осем резултата от обучението и са:
- осъзнали по-добре собствените си сили и областите, които трябва да развиват
- посрещнали нови предизвикателства
- планирали и инициирали дейности
- работили съвместно с други
- показали постоянство и ангажираност към дейностите си
- се ангажирали с въпроси от глобално значение
- осъзнали етичните последици от действията си
- развили са нови умения.